Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Σμαρούλα Γιούλη Αυτή ή έξοχη μελαχρινή, που συνέγειρε καρδιές !

Σμαρούλα Γιούλη
Αυτή ή έξοχη μελαχρινή, που συνέγειρε καρδιές !

Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος

Υπήρξε απο τις μελαχρινές καλονές του θεάτρου και του κινηματογράφου μας, με μια εκχυλίζουσα γλυκύτητα και μεσογειακό ταμπεραμέντο στην κίνηση και τον χορό, που σε συνάρτηση με το υποκριτικό της τάλαντο και την πολύ ωραία φωνή της, την κατέστησαν μια απο τις κορυφαίες ηθοποιούς των ελληνικών μιούζικαλς. Η Σμαρούλα Γιούλη, πάνω στο σανίδι ήταν η ποίηση και η αρμονία και με τις συναρπαστικές εμφανίσεις της συνέγειρε το καλλιτεχνικό κοινό, που συνέρρεε για να την απολαύσει με θρησκευτική ευλάβεια !!! Ερμηνευτικές αρετές, φωνή, χορός, αρμονία στην κίνηση, μπρίο, υποκριτική ικανότητα και μια σπάνια μελαχρινή γλυκύτητα, συνέθεταν την μοναδική καλλιτεχνική ταυτότητα, της λαμπρής Σμαρούλας Γιούλη. Την ίδια γλυκιά γεύση, της ακαταμάχητης ντίβας που αποτύπωσε αδρά το καλλιτεχνικό στίγμα της στο μουσικοχορευτικό μας θέατρο, θα αφήσει η μελαχρινή καλονή και στην μεγάλη μας οθόνη, όπου πρωταγωνίστησε σε πλήθος απο ταινίες της χρυσής εποχής του ασπρόμαυρου κινηματογράφου μας και κατέλειπε εξαιρετικές ερμηνείες. Δικαίως λοιπόν η έξοχη ηθοποιός μας των μιούζικαλς, αποτιμήθηκε απο την κριτική, μαζί με την σπουδαία επίσης Σπεράντζα Βρανά, σαν το χρυσό δίδυμο του μουσικοχορευτικού μας θεάτρου.

Η Σμαρούλα Γιούλη είδε το φως της ζωής το 1934 στη νύμφη του Βορρά Θεσσαλονίκη. Ήδη απο τα παιδικά της χρόνια εκδήλωσε την μεγάλη της έφεση και αγάπη για το θέατρο και ήταν έτσι αναπότρεπτη η καλλιτεχνική της σταδιοδρομία. Ήλθε στην Αθήνα για θεατρικές σπουδές και παρακολούθησε υποκριτική στη Δραματική Σχολή του μεγάλου μας δασκάλου και θεατρανθρώπου Δημήτρη Ροντήρη. Διηύρυνε την θεωρητική καλλιτεχνική της παιδεία, παρακολουθώντας μαθήματα χορού και τραγουδιού και με την αποφοίτησή της, είχε ένα στέρεο και πολυεπίπεδο καλλιτεχνικό υπόβαθρο. Γεγονός που θα της επιτρέψει στην μακρά της πορεία, να κινηθεί με χαρακτηριστική άνεση σε όλα τα είδη του θεάτρου, πρόζα, βαριετέ, μιούζικαλ και να εξακτινώσει έτσι εύκολα, το πολύπλαγκτο καλλιτεχνικό της ταλέντο. Δεν ήταν λοιπόν καλά, καλά, 9 ετών η ταλαντούχος Σμαρούλα Γιούλη, όταν κάνει την πρωτόλεια εμφάνισή της στον κινηματογράφο, στην ταινία «Η Φωνή της καρδιάς», πλάι στον κραταιό μας ηθοποιό Αιμίλιο Βεάκη. Έκτοτε θα έχει μια πολυσχιδή κινηματογραφική παρουσία – ιδίως στο φάσμα της κωμωδίας – που θα την εδραιώσει σαν μια απο τις μεγάλες κινηματογραφικές μας ντίβες. Χαρακτηριστικές απο αυτές τις ταινίες είναι οι : «Το Σωφεράκι» (1953) - σε σκηνοθεσία του έξοχου Γιώργου Τζαβέλλα, συμπρωταγωνιστώντας με τους Μίμη Φωτόπουλο, Νίκο Ρίζο, Σπεράντζα Βρανά κ.α., η δραματική ταινία «Τελευταία αποστολή» (1949) - σε σκηνοθεσία του Νίκου Τσιφόρου, πλάι στον μεγάλο Βασίλη Διαμαντόπουλο, τον Αριστείδη Καρύδη- Φούκς, τον Δήμο Σταρένιο κ.α., το αισθηματικό δράμα «Χαμένοι άγγελοι» (1948) του Νίκου Τσιφόρου, πλάι στους Μίμη Φωτόπουλο, Ειρήνη Παππά, Χρήστο Τσαγανέα κ.α., «Το οργανάκι» μια σπουδαία ιστορικοδραματική ταινία - του Φρίξου Ηλιάδη, πλάι στους Αλέκο Αλεξανδράκη, Στέλιο Βόκοβιτς κ.α. επενδυμένη με την εξαίρετη μουσική του Αττίκ και τις εκτελέσεις της Δανάης κ.α.

Στο παλκοσένικο πρόβα τζενεράλε η Σμαρούλα Γιούλη θα κάνει το  1948, συμμετέχοντας στην παράσταση «Άνθρωποι-άνθρωποι» των Αλέκου Σακελλάριου και Χρήστου Γιαννακόπουλου. Για να ακολουθήσει η συμμετοχή της στην παράσταση «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» με τους Μάνο Κατράκη και Κατερίνα Ανδρεάδη. Αλλά ορόσημο στην θεατρική της σταδιοδρομία θα αποτελέσει το 1958, οπότε και δημιουργεί δικό της θεατρικό σχήμα και ανεβάζει πλήθος παραστάσεων του ελληνικού και του ξένου ρεπερτορίου, προβαίνοντας σε συνεργασία με τους κεντρικούς της παρτενέρ Μίμη Φωτόπουλο και Διονύση Παπαγιαννόπουλο. Πολλές απο αυτές τις παραστάσεις θα σημειώσουν μεγάλη επιτυχία και θα μεταφερθούν και στην μεγάλη οθόνη. Αλλά ένα γεγονός στην προσωπική ζωή της λαμπρής Σμαρούλας Γιούλη, θα αλλάξει ριζικά και την επαγγελματική της πορεία στο θέατρο και τον κινηματογράφο. Το 1957 λοιπόν γνωρίζεται με τον Βαγγέλη Λειβαδά που τότε εξέτειε την στρατιωτική του θητεία σαν έφεδρος αξιωματικός και μετέπειτα θα αποτελέσει έναν απο τους μεγαλύτερους θεατρικούς μας επιχειρηματίες. Ερωτεύονται σφόδρα και έναν χρόνο αργότερα θα παντρευτούν με κουμπάρους τους αγαπημένους τους φίλους Μίμη φωτόπουλο και Ντίνο Ηλιόπουλο. Ενωμένοι για πάντα μέχρι τέλους στην ζωή, θα αποτελέσουν ένα απο τα πιο αγαπημένα καλλιτεχνικά ζευγάρια, ενώ απο κοινού θα σημειώσουν και σπουδαίες επαγγελματικές επιτυχίες.

Μαζί με τον συζυγό της το 1960, η Σμαρούλα Γιούλη πραγματώνει το μεγάλο της όνειρο. Αποκτούν ιδιόκτητο θέατρο και ξεκινούν έτσι απο αυτό μια πολύ δημουργική και παραγωγική σε όγκο και ποιότητα θεατρική παρουσία. Θα υλοποιήσουν πάρα πολλές παραστάσεις διακεκριμένων ελλήνων, αλλά και ξένων θεατρικών συγγραφέων, όπως Δ. Ψαθά, Γ. Ρούσσου, Γ. Τζαβέλλα, Ντ. Φό, Αλ. Χάκετ κ.α. και θα συνεργαστούν με την πλειονότητα των ελλήνων σκηνοθετών. Στην κυριολεξία η επαγγελματική τους επιτυχία απογειώνεται, ενώ και η ίδια η Σμαρούλα Γιούλη θα σκηνοθετήσει επίσης με επιτυχία, αρκετές παράστάσεις πρόζας και μούζικαλ. Χαρακτηριστικότερες απο αυτές είναι οι «Καφενείον η Ελλάς», «20 χρόνια Θεοδωράκης» κ.α.

Με την έλευση της δεκαετίας του ΄80 η Σμαρούλα Γιούλη και ο Βαγγέλης Λειβαδάς στρέφονται κατά κύριο λόγο στο μουσικοχορευτικό θέατρο και ανεβάζουν σπουδαίες και πρωτότυπες- με πολύ εμπνευσμένα μουσικοχορευτικά για την εποχή εφέ παραστάσεις. Οι παραστάσεις ξεχωρίζουν για την πρωτότυπη θεματολογία τους, αλλά και για την ευρηματική μουσικοχορευτική τους επένδυση και για τούτο γνωρίζουν μεγάλη επιτυχία. Ενώ παραχωρούν πλούσιο ζωτικό χώρο για να αποτυπώσει ως πρωταγωνίστρια η Σμαρούλα Γιούλη, το πολυεδρικό καλλιτεχνικό της τάλαντο. Μάλιστα για τον σκοπό αυτό, το θεατρικό ζευγάρι μετακαλεί απο το εξωτερικό έξπερτ σκηνοθέτες του μιούζικαλ, που πραγματοποιούν αξεπέραστες σκηνοθεσίες και σηκώνουν το κύρος των παραστάσεων στα ύψη. Στις σπουδαίες αυτές μουσικοχορευτικές παραστάσεις ξεχωρίζουν οι «Η γυναίκα της χρονιάς», «Σικάγο», «Μάγκες και κούκλες», «Sweet Charity» κ.α.

Με την έλευση της δεκαετίες του ΄90 η Σμαρούλα Γιούλη περιορίζει σημαντικά την θεατρική της παρουσία, έχοντας ουσιαστικά κλείσει τον κύκλο της πολύπλαγκτης καλλιτεχνικής της παρουσίας και έχοντας αποθεωθεί ως ηθοποιός του μουσικοχορευτικού μας θεάτρου και του κινηματογράφου. Στις 27 Νοεμβρίου του 2011 όμως ένα τραγικό γεγονός – πυρκαγιά στο σπίτι του ζευγαριού στην Γλυφάδα, οδηγεί τον σύζυγο της μεγάλης μας ντίβας στον θάνατο και τρείς μήνες αργότερα, στις 7 Μαρτίου του 2012, ηθικά συντετριμένη η Σμαρούλα Γιούλη κλείνει για τα πάντα τα μάτια απο την ζωή. Είχε πραγματώσει αυτή η εκτυφλωτικά όμορφη μελαχρινή καλονή, μια λαμπρή πορεία στο πεδίο του μουσικοχορευτικού μας θεάτρου και του κινηματογράφου και είχε με το μπρίο, το εκρηκτικο ταμπεραμέντο της, το υποκριτικό της τάλαντο και την μελωδική φωνή της, κερδίσει την παντοτεινή αγάπη και εκτίμηση του καλλιτεχνικού κοινού. Πόσο ακαταμάχητα όμορφη ήταν αυτή η «Λέλα» στο «Σωφεράκι», η σπιρτιόζα μοδιστρούλα του πηλοποιείου, που με τη ζεστή αισθαντική φωνή της και την εκχυλίζουσα γλυκύτητά της, συνέγειρε τις καρδιές μας !!! ... Το παρόν κείμενο έχει δημοσιευθεί σε εφημερίδες της Ηλείας και σε περιοδικά πολιτιστικού περιεχομένου.

*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι Α΄ Αναπληρωματικός Δημοτικός Σύμβουλος Αθηναίων
www.panosavramopoulos.blogspot.gr

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

«Είδα ένα 13χρονο κορίτσι να πηδάει στο γκρεμό! Εκεί, τελείωσε μόνη της»

Μια συγκλονιστική μαρτυρία μιας γυναίκας που σώθηκε από τις φλόγες αλλά έγινε μάρτυρας ενός φρικτού θεάματος. Ενός 13χρονου κοριτσιού που καιγόταν και στον πανικό του να γλιτώσει πήδηξε στο κενό νομίζοντας ότι πέφτει στην θάλασσα. Όμως, το παιδί έπεσε στο γκρεμό και ξεψύχησε εκεί! Μπροστά της. 
Η κα Μαρία Πάτσιου περιγράφει στο newsit.gr όλα όσα είδε και έζησε στο Κόκκινο Λιμανάκι με τραγική πρωταγωνίστρια μια 13χρονη κοπέλα η οποία έχασε δυστυχώς την ζωή της τόσο άδικα. «Όταν βγήκα από την θάλασσα και κρύφτηκα πίσω από μια μεγάλη πλατιά σπηλιά άκουσα την κραυγή ενός παιδιού και την είδα να πηδάει ένα άτομο που δεν ήξερα ακόμα αν είναι κορίτσι. Να πηδάει γιατί προφανώς δεν έβλεπε αν ήταν θάλασσα κάτω ή τρομοκρατημένη από αυτό που είχε υποστεί που μετά κατάλαβα ότι ήταν και καμένη. Πήγα κοντά της δεν την ακούμπησα γιατί δεν ήξερα σε τι κατάσταση ήταν το χτύπημά της. Αργότερα όμως που έφυγα 2 – 2,5 ώρες μετά διαπίστωσα ότι ήταν και καμμένη. Τα πόδια της φαινόντουσαν, μαύρα! Καμμένα. Κα…

Παπαρήγα: Γλίτωσα στο παρά πέντε από την πυρκαγιά στο Μάτι

Στο Μάτι την ώρα που η φωτιά έκαιγε ό,τι έβρισκε στο δρόμο της βρισκόταν και η πρώην ΓΓ του ΚΚΕ Αλέκα Παπαρήγα, η οποία όπως είπε γλίτωσε στο παρά πέντε. Συγκεκριμένα η κυρία Παπαρήγα είπε πως βρισκόταν στο αυτοκίνητο και μποτιλιαρίστηκε, ωστόσο ήταν στο πρώτο κύμα των ανθρώπων που προσπάθησαν να ξεφύγουν και τα κατάφεραν. Το επόμενο κύμα ήταν αυτοί που εγκλωβίστηκαν και τελικά αναζητώντας διαφυγή, η φωτιά τους πρόλαβε στο χωράφι. Μάλιστα η πρώην ΓΓ του ΚΚΕ επιβεβαίωσε πως μπροστά από το χωράφι ήταν βράχια και γκρεμός και όπως είπε «όταν κάποιος είναι μίας ηλικίας και βρεθεί σε βράχια είναι δύσκολο». Παράλληλα είπε πως φοβάται ότι θα εντοπιστούν και άλλα θύματα από την πυρκαγιά. eleftherostypos.gr

Aνοιχτή βάση αναζήτησης αγνοουμένων από τις φονικές πυρκαγιές σε Μάτι και Ραφήνα.

Η επίσημη καταγραφή των αγνοουμένων γίνεται από το Πυροσβεστικό Σώμα Ελλάδας, η Audax Cybersecurity θέλοντας όμως να βοηθήσει αυτές τις δύσκολες στιγμές, δημιούργησε μία ανοιχτή βάση αναζήτησης αγνοουμένων από τις φονικές πυρκαγιές σε Μάτι και Ραφήνα. Στα hashtags, #MissingPeope#Πυρκαγιά#Μάτι και #Ραφήνασυγκεντρώνονται δικές σας δημοσιεύσεις και εισάγονται στην σχετική πλατφόρμα μαζί με φωτογραφίες για την δημοσιοποίηση τους. Για την πλατφόρμα έχει ενημερωθεί επίσημα η Πυροσβεστική.

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΟΥΣ ΑΓΝΟΟΥΜΕΝΟΥΣ